Praha – Brno za hodinu rychlovlakem o 13 let dříve

Urychlit budování vysokorychlostních železničních tratí s cílem spojit Prahu a Brno za hodinu jízdy už v roce 2025. To bude jeden z cílů příští vlády, pokud ji bude sestavovat ČSSD. Na tiskové konferenci to řekli stínoví ministři dopravy a průmyslu ČSSD Milan Chovanec a Milan Urban. Dosavadní plány SŽDC předpokládají dokončit toto spojení až v roce 2038.

Podle Milana Chovance by měl stát obecně věnovat železniční dopravě více pozornosti. „Resort dopravy musí připravit alespoň střednědobou strategii rozvoje národního dopravce na kolejích – Českých drah,“ říká stínový ministr dopravy a plzeňský hejtman.

 

„Pokud nezačneme včas s výstavbou vysokorychlostních tratí, stane se z nás skanzen Evropy a rychlovlaky budou jezdit mimo nás,“ říká stínový ministr hospodářství Milan Urban. Už nyní při jejich budování výrazně zaostáváme i za státy, jako je Portugalsko nebo Turecko. „Chceme-li udržet naši konkurenceschopnost, nesmíme stát bokem,“ dodává Urban. „Budování rychlotratí prokazatelně zvyšuje ekonomický růst.“ Osvědčené jsou i kladné dopady na zaměstnanost, mobilitu občanů, i na životní prostředí přenesením části silniční dopravy na železnici.

Zprovoznit 200 km nové rychlotratě za 11 let není nereálné. Například ve Španělsku zahájili přípravy první vysokorychlostní tratě v roce 1981 a jejích 471 kilometrů zprovoznili v roce 1992. Ve Francii trvala podobná stavba od projektu 5 let, v Itálii 9 let.

Zapomínat nehodlá ČSSD v případě sestavení vlády ani na regionální železniční dopravu. Příkladem může být plánovaná výstavba Masarykovy rychlodráhy mezi největším středočeským městem Kladnem přes letiště Václava Havla do centra hlavního města. „Tím bude umožněn hvězdicovitý systém železnice okolo Prahy po vzoru Paříže nebo Barcelony,“ říká Milan Urban, kandidující za ČSSD ve středních Čechách. (více na www.praha-kladno.cz/promedia)

Důležité je i zřízení nezávislého regulátora. „Musíme nastavit přehledné mantinely soutěže na našem železničním trhu. Funguje to tak prakticky ve všech vyspělých státech Evropy. Jen my máme železnici bez regulátora. To je stejné jako hra bez rozhodčího,“ tvrdí hejtman Chovanec.

 

Příspěvek byl publikován | Autor: admin2.